Il arrive que certaines productions plus expérimentales et artistiques laissent libre cours à leurs animateurs en les laissant faire "tout d'un coup", afin qu'une certaine spontanéité en ressorte, chose qui est généralement limitée par la planification des poses-clés. Le livre et ses principes ont été communément adoptés, et constituent encore une référence en la matière. Illusion of Life: Disney Animation . La préparation à une action est nécessaire à son réalisme : avant qu'un personnage saute il faut que le personnage plie ses genoux, avant de lancer un objet il faut qu'il prenne de l'élan avec son bras en arrière…. "Chevauchement de deux mouvements consécutifs" (Overlapping action en anglais) est, quand le personnage change brutalement de direction, le fait que son corps continue d'avancer dans sa direction précédente. [7] In realistic animation, however, the most important aspect of this principle is that an object's volume does not change when squashed or stretched. [12] This principle applies to characters moving between two extreme poses, such as sitting down and standing up, but also for inanimate, moving objects, like the bouncing ball in the above illustration. L'idée principale de ces principes était de produire une illusion très réaliste des mouvements des personnages (et des objets) de par leur adhésion aux lois de la physique, et aux réactions et expressions émotionnelles réelles. • Bancroft, Tom; Glen Keane (2006). D'un point de vue uniquement physique, l'objet doit, La cohérence théâtrale est de nature moins technique, et sa maîtrise s'acquiert avec l'expérience. [26], Timing refers to the number of drawings or frames for a given action, which translates to the speed of the action on film. Il consiste à attirer l'attention du spectateur sur un élément précis. The 12 Basic principles of Animation is essential for all learner, working in Animation Industry. [12] "Straight ahead action" creates a more fluid, dynamic illusion of movement, and is better for producing realistic action sequences. 1. Despite a lot of efforts made to facilitate animation with computer technology, many artists struggle to produce compelling works in the field. [29] Other forms of exaggeration can involve the supernatural or surreal, alterations in the physical features of a character; or elements in the storyline itself. A person walking can simultaneously swing their arms or keep them in their pockets, speak or whistle, or express emotions through facial expressions. On the other hand, it is hard to maintain proportions and to create exact, convincing poses along the way. En 1999, le livre a été élu numéro 1 des « meilleurs livres d'animation de tous les temps » (best animation books of all time). In the early days of the studio, Disney animators Frank Thomas and Ollie Johnston developed a list of ideas that came to be known as the 12 principles of animation. [11] Its purpose is to direct the audience's attention, and make it clear what is of greatest importance in a scene;[12] Johnston and Thomas defined it as "the presentation of any idea so that it is completely and unmistakably clear", whether that idea is an action, a personality, an expression, or a mood. 8. [25] For example, during a dramatic movement, facial expressions will often go unnoticed. ^ The twelve principles have been paraphrased and shortened by Nataha Lightfoot for Animation Toolworks. Inversely, fewer pictures are drawn within the middle of the animation to emphasize faster action. 4. On the human body, the torso is the core, with arms, legs, head and hair appendices that normally follow the torso's movement. [37] A complicated or hard to read face will lack appeal or 'captivation' in the composition of the pose or character design. Pavel Ivanov. Des costumes, le geste d'un personnage, le décor, des effets sonores, des effets de lumière, un angle de caméra particulier etc. As an object's speed or momentum increases, arcs tend to flatten out in moving ahead and broaden in turns. Attention : pour reproduire un mouvement très mécanique (ex : machine, robot…) il faut utiliser des lignes droites. Un point important est que le spectateur doit sentir le personnage proche et intéressant, de par son apparence, sa gestuelle particulière, ou sa personnalité sortant de l'ordinaire…. Twelve Principles of Animation With Examples. L'exagération peut être uniquement dans la représentation, mais également surnaturelle en altérant les phénomènes physiques (rebonds incroyablement hauts, enfant portant un rocher…). needs time to accelerate and slow down. These basicbtwelve Principles of Animation were accustomed to guide production and inventive discussions further to coach young animators higher and quicker. "Pose to pose" works better for dramatic or emotional scenes, where composition and relation to the surroundings are of greater importance. 12 Basic Principles of Animation 4 min reading. Mais il est également possible de faire pour une même action un savant mélange des deux…. The technique can also be used for less physical actions, such as a character looking off-screen to anticipate someone's arrival, or attention focusing on an object that a character is about to pick up. Il est important en animation réaliste que malgré sa déformation, l'objet conserve approximativement le même volume. 3. La définition courante de ce procédé, employée par Disney, est de rester assez proche de la réalité, mais de la représenter sous une forme plus poussée, plus extrême. Il peut s'agir d'une parabole (éléments montants et redescendant tout en avançant) ou d'arcs de cercles (pour les éléments en rotation). Dans un dessin animé, un personnage charismatique n'est pas forcément sympathique, les méchants et les monstres peuvent également en avoir. Creating Characters with Personality: For Film, TV, Animation, Video Games, and Graphic Novels. Anticipation – Anticipation is used to realize the audience to know that a major action is about to take place. "Toute l'action d'un coup" (straight ahead action en anglais) signifie dessiner un mouvement image par image du début jusqu'à la fin, tandis que "partie par partie" (pose to pose en anglais) implique d'en dessiner seulement quelques-unes (les images-clés du mouvement) puis de boucher les intervalles ensuite, ce qui revient à décomposer le mouvement général en sous-parties. Appliqués à l'origine pour l'animation à la main traditionnelle, ces principes sont toujours prépondérants dans l'animation moderne par ordinateur. It is still important to oversee this process and apply the other principles. 6. Slow-In and Slow-Out – According to this principle it add realism to the movement of characters. Our previous post on the topic revealed that brilliant animation is all about sticking to the very basics. Appeal – According to this principle not all character should be appealing. In 1999, The Illusion of Life was voted the number one "best animation book[...] of all time" in an online poll done by Animation World Network. Sequence of photos taken by, "Timing (animation)" redirects here. Le niveau d'exagération dépend de la volonté de réalisme ou d'un style de dessin (caricature, facture d'un artiste…). But as per this principle posits that animators should strive to create images that will be interesting and compelling to audiences. It can be applied to simple objects, like a bouncing ball, or more complex constructions, like the musculature of a human face. [36] A character who is appealing is not necessarily sympathetic; villains or monsters can also be appealing, the important thing is that the viewer feels the character is real and interesting. The result is a book that is an invaluable resource for the beginner and professional animator. An object in motion that moves out of its natural arc for no apparent reason will appear erratic rather than fluid. L'exagération de certains détails est particulièrement utile en animation. Ces deux techniques étroitement liées aident à rendre le mouvement plus réaliste, et donnent l'impression que les personnages suivent les lois de la physique. Ainsi, une animation a l'air plus réaliste si les quelques images du début et de la fin du mouvement sont plus nombreuses, et que celles du milieu le sont moins. These 12 principles became one in all the foundations of hand-drawn cartoon character animation. Exaggeration – According to this principle which  is all about overstating certain movements in a way that helps evoke a point, yet doesn’t ruin the believability of the scene. L'anticipation consiste à préparer le spectateur à l'action. For instance, an object's weight determines how it reacts to an impetus, like a push; as a lightweight object will react faster than a heavily weighted one. The book has been referred to by some as the "Bible of animation",[2] and some of its principles have been adopted by traditional studios. For this reason, more pictures are drawn near the beginning and end of an action, creating a slow in and slow out effect in order to achieve more realistic movements. Straight ahead action scenes are animated frame by frame from beginning to end, while "pose to pose" involves starting with drawing a few key frames, and then filling in the intervals later.